Hanssen Brands A/S har købt mærkerne Bruuns Bazaar og BZR. Selskabet er del af den vejlensiske Hanssen-koncern, som blandt andet er storaktionær i IC Group A/S.
Virksomheden er et 100 procent ejet datterselskab af Sh Forvaltning A/S, der i det seneste regnskabsår havde 147 mio. kr. i egenkapital . Hanssen Brands A/S har 12 mio. kr. i egenkapital.
Der er altså et økonomisk stærkt fundament som basis for videreudviklingen af de to modebrands. Ifølge pressemeddelelsen er det netop intentionen ikke blot at sørge for mærkernes overlevelse, men at lade dem vokse sig stærkere.
Udfordringen bliver, hvis man på grund af tidspres er nødt til at springe en sæson over – det er altid en vanskelig øvelse af være ude af markedet og komme retur. Der står nok af brands på spring til at opfylde butikkernes behov for varer…
Vi har derfor spurgt Brand & License Director Morten Svarrer, om indkøberne kan forvente en Spring/Summer 2017-kollektion, men han svarer, at det på nuværende tidspunkt er for tidligt at udtale sig om.
Designikon reddet
– Bruuns Bazaar er et skandinavisk ikon på den internationale modescene – en dygtig repræsentant for den stilrene, klassiske og sensuelle nordiske design-dna. På unik og elegant vis har de i over 20 år formået at forene designtraditioner med tidens tendenser. Det vil være forkert, hvis ikke mærket skulle overleve, forklarer Søren Hanssen, CEO i Hanssen Brands A/S, der fremover satser på at licensere de livsstilsbrands, som han synes har noget at byde på – trods økonomiske vanskeligheder. Ifølge Søren Hanssen består hans opgave nu i at udvælge de helt rigtige samarbejdspartnere, der formår at drive Bruuns Bazaar og BZR videre med respekt for både det, som kunderne forventer af kvalitet og udtryk og den ånd, som Bjørn og Theis Bruun skabte.
Hanssen Brands A/S har tidligere været medejer af Louis Poulsen og ejer i forvejen flere varemærker inden for beklædning, børnetøj, indretning og briller, der bliver drevet på licens, eksempelvis Redgreen. Dette fokus på godt skandinavisk design gjorde, at det lå lige for at trække Bruuns Bazaar med ind i ”familien”:
– Vi er meget tilfredse med købet, da Bruuns Bazaar som brand passer rigtig godt ind i vores langsigtede vækststrategi. Vi vil opbygge en portefølje af internationale brands, hvor der er mulighed for at skabe synergi på tværs af segmenter og distribution. Vi har altid arbejdet ud fra devisen om, at ‘hvad der er værd at gøre, er værd at gøre godt’ – og sådan vil vi arbejde med Bruuns Bazaar, forsikrer Søren Hanssen.
Den nylige konkursbegæring fra Bruuns Bazaar skabte chokbølger i modebranchen. Og selv om Søren Hanssen glæder sig til arbejdet med det kendte modebrand, ville han have ønsket, at det var begyndt inden ordene ‘Bruuns Bazaar’ og ‘konkurs’ havde optrådt sammen i medierne:
– Både køb og det videre licens- og udviklingsarbejde med et brand er nemmere, når vi kommer ind før konkursbegæring og advokater. Det er ærgerligt for et hæderkronet brand at skulle den mølle igennem, forklarer Søren Hanssen.